Παρασκευή 6 Ιουλίου 2012

Φυλετικά στερεότυπα στη διαφήμιση- ένα παράδειγμα

Τα ΜΜΕ προβάλλουν διαφημίσεις. Ουσιαστικά από αυτές επιβιώνουν, καθώς είναι ο βασικός τους οικονομικός πόρος. Βλέπουμε δεκάδες διαφημίσεις τη μέρα. Πολλές φορές δεν τις προσέχουμε καν, αυτό όμως δε σημαίνει ότι δεν περνούν τα μηνύματά τους.
Η συγκεκριμένη διαφήμιση παίζεται στην ελληνική τηλεόραση τους τελευταίους μήνες. Προσπαθεί να περιγράψει παραστατικά το ευχάριστο ανθρώπινο συναίσθημα που βιώνεται, όταν κάποιος καταναλωτής μαθαίνει για το νέο προϊόν/υπηρεσία που διαφημίζεται. Οι στερεοτυπικές φυλετικές αναφορές, καθώς και οι σεξιστικές εικόνες είναι χαρακτηριστικά του σποτ αυτού:
  • ο πρώτος είναι άντρας, που δουλεύει μάλιστα σε συνεργείο αυτοκινήτων, θεωρεί ως κορυφαίο συναίσθημα το να βάζει γκολ η ομάδα του.
  • στο δεύτερο κλιπ βλέπουμε μια κοπέλα που πίνει καφέ προφανώς με τη μητέρα της και θεωρεί ως κορυφαία στιγμή το να της κάνει κάποιος πρόταση γάμου, σε ένα ρομαντικό μάλιστα περιβάλλον.
  • ο τρίτος είναι πάλι άντρας, ιδρωμένος από τη γυμναστική που κάνει σε ένα γυμναστήριο, και παρομοιάζει το πόσο ευχάριστο είναι το διαφημιζόμενο προϊόν-υπηρεσία με ένα καλοφωτογραφημένο χάμπουργκερ, χαρακτηριστικό σύμβολο του φαστ φουντ
  • τέλος, ένας εναλλακτικός τύπος, πάλι άντρας, με γκρίζα μαλλιά, μούσι, δερμάτινο μπουφάν και μηχανή, έχει άλλον συνειρμό όταν ακούει για το διαφημιζόμενο προϊόν-υπηρεσία: δεκάδες λεπτές νεαρές κοπέλες με σέξι ντυσίματα που λικνίζονται και τραγουδούν κατά τη διάρκεια μιας συναυλίας.
Η τελευταία μάλιστα εικόνα είναι και αυτή που "παίζει" περισσότερο χρονικά (στη συνέχεια κόπηκαν οι υπόλοιπες σκηνές και κράτησαν την τελευταία μόνο) και συνεχίζεται στο πίσω μέρος της συνέχειας της διαφήμισης στο background.
Οι άντρες λοιπόν σύμφωνα με τη διαφήμιση εξιτάρονται με τα γκολ της ομάδας τους, με τα χάμπουργκερ και με λικνιζόμενες σέξι νέες κοπέλες. Η γυναίκα εξιτάρεται με το να της κάνει ένας άντρας πρόταση γάμου. Χμ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου